neospacer
[<] 123nu.dk/Lystfisker Forum - mødestedet for lystfiskereFangster.dk på Facebook
fangster_dk Sommerhus på Langeland Top30 P&T i Danmark

Jan Gade

...Mere statistik >>

Fra Ryan Jacobsen's fangstjournal

(Klik på billedet, for større udgave)
Fangst:
Spejlkarpe  12,50 kg.  74cm.
Konditionsfactor: 3,08

Let Østlig vind, Let skyet  24 grader
Beretning:
Hej.
Søndag d. 25 juni 2006, tog min kammerat Ole og jeg selv en lille hyggetur efter karper. Vi havde indtil nu haft 6 mere seriøse karpesats men uden at nogen af os havde fanget nogle. Så vores forventninger var ikke så store idag. Og vi havde da også taget et par lettere medestænger med så vi kunne hygge os lidt med nogle skaller. Men trods vores ringe forventninger, kom det til at vise sig at det netop var idag det hele gik op i en højere enhed, ihvert fald for mit vedkommende.
Ole Kom og hentede mig lidt over 6 om morgenen, og vi kørte til søen. Vi startede med at gå lidt rundt og kigge på sagerne, vi så lidt ørreder der plaskede rundt i overfladen og en enkelt fiskehejre der forsøgte at få sig et morgenmåltid, men det kunne nu godt se ud til at den kunne have brugt en fiskestang..:-)
Lidt over 7 havde vi fået rigget grejet til, og satte os og spiste vores medbragte rundstykker mens vi nød den smukke morgenstund med den sidste tåge der lettede over søen. Ca kl. 8 kom det første run, linen blev trukket af hjulet på min midterste stang, i et roligt tempo. Jeg var hurtigt over stangen, og kunne påbegynde fighten. Fisken gik straks ind i nogle rødder, og det tog lidt tid inden jeg fik den fri, men det kom den og kort efter kunne jeg lande turens første fisk, en skælkarpe på 1,75 kilo, ikke nogen prangende fangst, men jeg var mest lykkelig over at de mange timer ved fiskevandene endelig kastede lidt af sig. Fisken blev hurtigt vejet, og vi fik taget et par billeder, derefter fik den sin frihed igen.
Der gik ikke længe inden der igen var gang i sagerne, jeg havde ikke engang fået rigget den anden stang til endnu før der kom et hidsigt run på den midterste stang, linen sprøjtede af hjulet, og bidmelderens normale biblyde, blev til en lang hyletone. Jeg kastede alt jeg havde i hænderne fra mig og var hurtigt over stangen. Jeg fik strammet bremsen op, og kunne tydeligt mærke at der var tale om noget større denne gang. Fisken svømmede direkte ind mod nogle siv, og trods mine ihærdige forsøg på at få styr på den, trak den bare mere og mere line af hjulet, men heldigvis ombestemte den sig, og svømmede igen ud mod det åbne vand. Det var som min line var bundet i enden af et godstog, der bare trak og trak, ikke nogle vilde udløb eller rusk, men bare en konstant trækken væk fra mig. Fighten varede godt et kvarters tid, og tre gange var vi lige ved at få den i nettet, men hver gang vendte den rundt og trak afsted igen, men fjerde gang lykkedes det at få den op. Det var en ganske pæn spejlkarpe. Vi fik den i slyngen, og vægten viste 12,9 kilo, derfra trak vi så de 400 gr, som vi efterfølgende vejede nettet til. Altså en fisk på 12,5 kilo. Ny PR, og samtidig den største fisk jeg nogensinde har fanget, så jeg var naturligvis ovenud lykkelig. Vi fik målt den til 74 cm, taget nogle billeder, og så fik den sin frihed igen.
Deréfter gik der ca tre timer uden nogen særlig aktivitet, Ole fik dog landet nogle enkelte skaller, der havde tager hans karpeagn...:-) Men så skete der endelig noget, Ole fik et godt run, og fik efter en kort fight landet sin første karpe ( nogensinde ) en skæller på 1,4 kilo. Mens jeg tog et par billeder af ham og hans fisk, snakkede vi om at så var det hans tur til at fange den næste store karpe, men det kom nu ikke til at holde stik, for mens jeg sad og fotograferede kom der endnu et solidt run på min ene stang. Jeg smed kameraet fra mig, og var hurtigt over den. Det var også en af de bedre. jeg kunne dog godt mærke at den var knap så stor som den første, men alligevel en pæn fisk. Efter ca 10 minutters fight kom den i nettet, en spejlkarpe som vi efterfølgende kunne veje til 7,23 kilo. Den fik også sin frihed igen efter en kort fotografering. Resten af dagen skete der ikke mere, men det gjorde mig nu ikke noget, jeg var godt træt efter fighten med de tre karper jeg fik, og Ole snakkede en del om at næste gang var det hans tur til at få de store...:-)